رابطهی بلوغ عاطفی و رضایت زناشویی در بین اساتید متأهل
**توجه**
1- این فایل توسط گروه مهندسین برتر(فایل یار) نگارش شده است استفاده از فایل فقط برای خریدار ان مجاز می باشد و هرگونه استفاده برای کسانی که فایل خریداری ننموده اند شرعا حرام و قابل پیگیری حقوقی می باشد.
2-این فایل دارای گارانتی ویرایش یک مرتبه برای خریدار آن می باشد.
در فرمت ورد و قایل ویرایش با فونت نازنین 14 و فاصله بین خطوط یک سانتی متر
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطهی بلوغ عاطفی و رضایت زناشویی در بین اساتید متأهل شهر انجام شده است که پژوهشی از نوع همبستگی می باشد.جامعه آماری شامل کلیه بین اساتید متأهل و حجم نمونه 120 نفر از این جامعه می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین بلوغ عاطفی و رضایتمندی زناشویی بین اساتید متأهل شهر رابطه معنادار وجود دارد. با توجه به تحلیل یافته ها بوسیله همبستگی ،بین مولفه های بلوغ عاطفی (ثبات عاطفی ،بازگشت عاطفی وسازگاری اجتماعی) و رضایتمندی زناشویی بین اساتید متأهل رابطه مثبت معنادار وجود دارد.همچنین بین فروپاشی شخصیت و رضایتمندی زناشویی بین اساتید متأهل رابطه معکوس (منفی) معنادار وجود دارد. یعنی هر اندازه فروپاشی شخصیت بالا باشد احتمال رضایتمندی زناشویی کمتر است و بالعکس همچنین نتایج نشان دادکه بین فقدان استقلال و رضایتمندی زناشویی بین اساتید متأهل رابطه معنادار وجود ندارد. با توجه به ارتباط بالای بلوغ عاطفی با رضایتمندی زناشویی پیشنهاد میگردد سازمانهای متولی امور آموزش در کشور، بیشتر به مقوله آموزش مهارتهای لازم جهت افزایش بلوغ عاطفی بپردازند تا باعث بهبود روابط زناشویی و محکمتر شدن بنیان خانواده گردد.
کلید واژه: بلوغ عاطفی، رضایتمندی زناشویی، بین اساتید متأهل
بیان مسئله
با شروع زندگی مشترک و ایجاد رابطه زناشویی، رضایت زناشویی به متغیری مهم در رابطه با کیفیت زندگی بدل میشود. رضایت زناشویی یک متغیر نگرشی است و بنابراین یک خاصیت فردی زن و شوهر محسوب می شود. رضایت زناشویی فرآیندی است که در طول زندگی زوجین به وجود میآید و لازمهی آن انطباق سلیقهها، شناخت ویژگیهای شخصیتی،ایجاد قواعد رفتاری و شکلگیری الگوهای مراودهای است.( خدابخش احمدی و همکاران،1384).
بدین ترتیب میتوان گفت: زوجینِ دارای رضامندی، در حیطههای گوناگون زندگی با همدیگر توافق دارند.این چنین زن و شوهرهایی از نوع و سطح روابط عاطفیشان راضی هستند،پایبندیهای مذهبی مشترکی دارند، وقت و مسائل مالی خودشان را به خوبی برنامهریزی ومدیریت میکنند، در مسائلی که اختلاف نظر دارند، مصلحت زندگی و خانواده را بر مصلحت خود ترجیح داده، از انعطافپذیری بالایی برخوردارند، از نوع و کیفیت گذران اوقات فراغت و رفتوآمد با اقوام و دوستان رضایت دارند و در نهایت، در تعداد و نوع تربیت فرزندان با هم اشتراک نظر دارند. اهمیت کیفیت زندگیزناشویی یا همان رضامندی و نارضامندی زناشویی، در تأثیر آن بر سلامت روانی و جسمانی پدیدار میشود. مطالعات نشان داده است که رضامندی و یا نارضامندی زناشویی، بر بسیاری از ابعاد زندگی فردی و اجتماعی تأثیر میگذارد، برای مثال، نتایج مطالعات در محدوده تأثیر جسمانی نشان داد، افراد متأهل که زندگیشان پایدار بوده و استحکام بیشتری داشته، عموماً عمر طولانی دارند، از نظر جسمانی سالمترند، شاد هستند و بیشتر احتمال دارد که از سرطان نجات یابند. ( خدابخش احمدی و همکاران،1384).افراد متأهل ی که زندگیشان پایدار بوده و استحکام بیشتری داشته و از رضامندی زناشویی بالایی برخوردارند. بیشتر عاطفیاند و در مقایسه با افراد ناسازگار، کمتر دچار مشکلات روانشناختی میشوند.
بلوغ عاطفی را می توان به توانایی کنترل خود در مقابل ناکامی ها، احساس مسئولیت در قبال تصمیمات و اعمال شخصی و سطح مطلوبی از آگاهی نسبت به عواطف خود توصیف نمود. مواری (1997) بلوغ عاطفی را به توانایی عشق دادن و عشق گرفتن، توانایی رو به رو شدن با واقعیات زندگی و تجزیه و تحلیل جزئیات آن وقایع، توانایی تعبیر مثبت داشتن از رویدادها و تجربیات ناگوار زندگی، توانایی یادگیری از شکست ها و تجارب تلخ زندگی، توانایی پذیرش شکست ها و ناکامی ها، توانایی کنترل خشم و رهایی از رفتار های تکانشی توصیف کرده است.عوامل گوناگونی بر رضایت زناشویی تاثیر گذارند که هر کدام از این عوامل نیز در جایگاه خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم از بلوغ عاطفی تاثیر می گیرد و ...
فرضیات تحقیق
1- بین میزان رابطه بلوغ عاطفی و رضایت زناشویی بین اساتید متأهل رابطه معنا داری وجود دارد.
2- بین رضایت زناشویی مردان و زنان تفاوت معناداری وجود دارد.
3- مولفه ها و شاخص های بلوغ عاطفی می توانند رضایت زناشویی بین بین اساتید متأهل مرد و زن را پیش بینی کنند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل 1- کلیات تحقیق…………………….. 1
1-1- مقدمه............ 2
1-2- بیان مسئله. 2
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 4
1-4- اهداف تحقیق.. 5
1-5- سوالات تحقیق.. 5
1-6- فرضیات تحقیق.. 5
1-7- نعاریف واژه ها 5
فصل 2- ادبیات و مستندات تحقیق... 7
2-1- تعریف بلوغ.................. 8
2-2- تعریف عاطفه. 8
2-3- مفهوم بلوغ عاطفی.. 9
2-4- بلوغ عاطفی از دیدگاه روان شناسان.. 10
2-5- عوامل مؤثر بر بلوغ عاطفی.. 12
2-6- ویژگی های افرادی که به بلوغ عاطفی نرسیده اند. 14
2-7- نیازهای عاطفی فرد و اهمیت آن ها 15
2-8- تعادل عاطفی و روانی زوجین.. 16
2-9- رضایتمندی زناشویی.. 18
2-10- تاریخچهی رضایتمندی زناشویی.. 19
2-11- رضایتمندی زناشویی از دیدگاه اسلام. 21
2-12- عوامل تعیین کننده موفقیّت ازدواج و رضایت زناشویی.. 23
2-13- نقش هوش عاطفی در روابط زوجهای جوان.. 30
2-14- نظریههای مرتبط با آسیب شناسی رضامندی زناشویی.. 32
2-15- عوامل نارضایتی زوجین در زندگی مشترک... 36
2-16- ادراک عاطفی و روابط زوجین.. 40
2-17- تأثیر عواطف و هیجانات در رضایتمندی زناشویی.. 42
2-18- اهمیت بلوغ عاطفی در تحکیم پیوندهای زناشویی.. 45
2-19- مدیریت عواطف و تأثیر آن بر رضایتمندی زناشویی.. 47
2-20- عوامل جدائی عاطفی و نارضایتی های زناشویی زوجین.. 49
2-21- روش هایی برای بهبود بلوغ عاطفی و رضایتمندی زناشویی.. 51
2-22- تحقیقات انجام شده 52
فصل 3- روش شناسی تحقیق... 55
3-1- روش تحقیق.. 56
3-2- جامعه آماری.. 56
3-3- نمونه و روش نمونه گیری.. 56
3-4- روش گردآوری اطلاعات... 57
3-5- ابزار گرد آوری اطلاعات... 57
3-6- روش های تجزیه و تحلیل داده ها 59
فصل 4- تجزیه و تحلیل اطلاعات... 60
4-1- یافته های توصیفی مربوط به متغیر های تحقیق...................... 61
4-2- یافته های مربوط به فرضیه های تحقیق........................ 65
فصل 5- نتیجه گیری و پیشنهادات... 74
5-1- نتیجه گیری.. 75
5-2- پیشنهادات... 78
فهرست منابع.. 79
فهرست جداول
3-1- نحوه ی امتیازدهی به پرسشنامه مقیاس بلوغ عاطفی (EMS) 58
4-1- توزیع سنی بین اساتید 62
3-2- میزان تحصیلات بین اساتید 62
4-3- مقایسه انحراف معیارو میانگین نمرات بلوغ عاطفی و ابعاد آن در بین اساتید متأهل بر حسب جنسیت... 65
4-4- میانگین و انحراف معیار شاخص های بلوغ عاطفی در بین اساتید متأهل 65
4-5- مقایسه میانگین نمره رضایتمندی زناشویی و ابعاد آن در نمونه های مورد مطالعه بر حسب جنس... 66
4-6- شاخص های توصیفی رضایت زناشویی و بلوغ عاطفی و مؤلفه های آن در آزمودنیهای پژوهش... 67
4-7- ارتباط نمره بلوغ عاطفی و مؤلفه های رضایتمندی زناشویی.. 68
4-8- مقایسه میانگین رتبه نمره ابعاد هوش هیجانی در نمونه های مورد مطالعه بر حسب جنس... 69
4-9- جدول ضرایب همبستگی بلوغ عاطفی و مؤلفه های آن با رضایت زناشویی در زنان پژوهش و همسرانشان. 69
4-10- جدول خلاصه نتایج همبستگی چندگانه مؤلفه های بلوغ عاطفی زنان پژوهش و همسرانشان و رضایت زناشویی در زنان پژوهش.... 69
4-11- خلاصه نتایج همبستگی چندگانه مؤلفه های بلوغ عاطفی زنان پژوهش و همسرانشان و رضایت زناشویی در همسران 70
4-12- خلاصه نتایج همبستگی چندگانه بلوغ عاطفی زنان پژوهش و همسرانشان و رضایت زناشویی در زنان پژوهش و همسرانشان.. 71
4-13- میزان همبستگی بین موفقیت شغلی با بلوغ عاطفی و رضایت زناشویی.. 71
فهرست شکلها
4-1- توزیع سنی بین اساتید زن.. 63
4-2- توزیع سنی بین اساتید مرد. 63
4-3- میزان تحصیلات بین اساتید زن.. 64
4-4- میزان تحصیلات بین اساتید مرد. 64